Ray Caesar

(ENG) (NL staat onder engels) We are proud that we are the only official agent of Ray Caesar in The Netherlands. At our gallery you can always find on show a selection of artworks by the leader of digital art, moreover we can get every artwork still available from the Artist's archive! London born on 1958, Ray Caesar is an international well- known artist, undisputed leader of Digital Art. He has worked in several fields, attended many art schools, and realised building project works for ...read more
2017 Nov 4 - Dec 23
Winter Group Show Caesar
2016 Nov 26 - Dec 30
Ray Caesar - Exhibition 2016
2016 Jan 1 - Dec 31
Ray Caesar 2016
2015 May 1 - Jul 5
Caesar [exchange] at SWEET 18 EXHIBITION
2013 Nov 16 - Feb 8
Ray Caesar | Winter group Show
2012 Dec 15 - Jan 19
Sinnocence
2012 Mar 10 - Apr 18
New Space: Ray Caesar
2005 Dec 15 - Feb 15
The World of Ray Caesar
(ENG) (NL staat onder engels)

We are proud that we are the only official agent of Ray Caesar in The Netherlands.
At our gallery you can always find on show a selection of artworks by the leader of digital art, moreover we can get every artwork still available from the Artist's archive!

London born on 1958, Ray Caesar is an international well- known artist, undisputed leader of Digital Art. He has worked in several fields, attended many art schools, and realised building project works for architectural studios, agencies of digital technique, computer modelling, digital animation and has also made visual effects for both television and film.

Each one of his works is like a little piece of a big puzzle. Like Mary Shelley who deconstructs the human body in order to reconstruct it, so does Ray Caesar. In his creations he gets together fragments of decorative styles and architectural ages to give birth to a timeless beauty. In this mix of Art Deco, Victorian style and visual codes from the early 1900’s, his works really stand out for their personality and charm. Absolute master of digital technique he is a reference point to all the artists who faces this artistic discipline. Caesar works in Maya (a 3D modelling software used for digital animation effects in film and game industries), using it to create his figures as well as the virtual realms in which they exist.

Through the program, he builds digital models with invisible skeletons and anatomical joints that can be bent and manipulated to assume any pose. He wraps the models in rich textures, adding hair, skin, eyelashes and fingernails. Then places them in digitally lit, impeccably detailed 3D environments built with architectural layers, windows, wallpapers, curtains and furnishings.

Caesar’s meticulous process incorporates elements of drawing, painting, collage and sculpture, working countless hours to achieve every remarkably intricate tableau. Further emphasising his sculptural technique, Caesar compares his process of 2D printmaking with imagery created in 3D as being similar to the practice of capturing stills from video and film.With full control over dressing, posing and lighting his figures as well as every element of their surroundings, Caesar’s craft is an advanced extension of a childhood obsession-playing with dolls.

Fantasy, escapism, human cruelty and disguise are reoccurring themes explored within his dramatic narratives. Betraying the seemingly child-like innocence of the figures is their piercing, knowing gaze-exposing inner strength in contrast with their fragile physical appearance. Dark details manifest from deep within the artist’s vast imagination to define simulated realities, transporting the viewer into sanctuaries created for his lost ghost- children who emerge from shadows into safe refuge, carrying macabre secrets and hidden truths.

(NL)
Ray Caesar (1958) is geboren en opgegroeid in Zuid-Londen, bij Brixton. Momenteel woont en werkt hij in Toronto, Canada. Ray's jeugd, en vooral de relatie met zijn familie, was van grote invloed op zijn ontwikkeling en artistieke vorming. Ook zijn latere werk bij een kinderziekenhuis in Toronto heeft zijn sporen nagelaten. Fantasie, menselijke wreedheid en vermomming zijn daardoor terugkerende thema's.

In het werk van Ray Caesar zien we invloeden uit de klassieke Europese kunst. Zelf noemt hij Robert Campin, Jan Van Eyk, Boucher, Chardin en Gainsborough. Maar ook moderne beeldmakers als Hitchcock, Koons en David Lynch zijn geestverwanten.

"Kunst is geweldig, het werkt als een spiegel. Als ik humor in mijn werk stop zal een vrolijk iemand erom lachen. Maar een angstig persoon zal er juist van schrikken" - Ray Caesar

Schoon en wreed
Caesar pareert wreedheid met een bijzonder gevoel voor humor. Zo zegt hij zelf geboren te zijn als half hond, half mens. De moeizame relatie met zijn familie - hij ziet ze als een roedel wolven, en zichzelf als de eenzame wolf - is de oorsprong van zijn werk. Een zware jeugd in Londen, zonder liefde en vol onzekerheden, gaat gepaard met mishandeling en criminaliteit. In al zijn werk voel je het gewicht van dit verleden, maar ook de humor en inventiviteit die nodig is om daaraan te ontsnappen.

Een eigen wereld
Donkere details manifesteren zich vanuit de diepe en ondoorgrondelijke verbeelding van de kunstenaar. Hij vervoert je naar heiligdommen, gemaakt voor zijn verloren kindgeesten. Ze komen alleen tevoorschijn als ze zich veilig achten, in een wereld vol geheimen en verborgen waarheden. Het verraden van kinderlijke onschuld en de ondubbelzinnige, bewuste innerlijke kracht die ze uitstralen, contrasteert op een spannende manier met hun fragiele fysieke verschijning.

Achtergronden

Na zijn emigratie naar Canada werkt Ray Caesar 17 jaar in het Kinderziekenhuis van Toronto. Geen prettige plek voor een gekwetste ziel. Ray wordt geconfronteerd met kindermisbruik, dierproeven en reconstructieve chirurgie. Hij ervaart van dichtbij hoe hard de mens en de natuur kunnen zijn. Gelukkig ziet hij ook wonderen en hoop. "Ik heb geleerd dat de menselijke hand wreed kan zijn, maar ook dat een hand een hartoperatie kan uitvoeren, een cheque kan uitschrijven voor een nieuwe ziekenhuisvleugel of de traan van een kind kan wegvegen."

"Mijn moeder was net overleden, en ik had een droom waarin ze verscheen als een kind. In mijn kamer kwamen er lichtstralen uit de zijkant van haar gezicht en haar lichaam was bedekt met medaillons, broches en stoffen van de dingen waar ze van hield. Samen liepen we lange gangen met kunstwerken. Ik zei: 'Wow, ik wou dat ik dit was.' Ze zei: 'Het is van jou als je dat wilt.' "

Na zijn werk in het ziekenhuis werkt Ray Caesar als digitale animator bij GVFX in Toronto. Hier ontdekt hij de oorsprong van de techniek die hij nu gebruikt om zijn werken te creeëren. Met 3D-techniek bouwt hij digitale modellen met onzichtbare skeletten en anatomische gewrichten. Daarna 'kleedt hij ze aan' met stoffen en texturen. Door zijn eigen huid te scannen en deze in zijn beelden te verwerken, worden zijn schilderijen op een enge manier 'echt'.

Caesar's ambacht verraadt de volledige controle over kleding, posities en verlichting van zijn de figuren en omgeving. En dat maakt hem misschien wel de regisseur die hij in zijn eigen leven nooit heeft kunnen zijn.